Audi A4 on yksi Audin malliston tärkeimmistä malleista. Korvattuaan Audi 80:n vuonna 1994 siitä on tullut premium-keskikokoisten sedanien/farmarien markkinoiden kulmakivi. BMW 3-sarjan ja Mercedes-Benz C-sarjan rinnalla A4 pyrkii tarjoamaan hillittyä ylellisyyttä, tyylikästä muotoilua, huipputeknologiaa ja mukavaa mutta hillittyä ajokokemusta. Sedan-, Avant- (farmari) ja Performance-versioina (S4, RS4) saatavilla oleva auto vetoaa yhtä lailla yrityskäyttäjiin, perheisiin kuin harrastajiinkin.
Suunnittelu ja rakentaminen
Ulkopuoli
Elegantti ja ajaton muotoilu: selkeät korilinjat, leveä olemus ja Audin Singleframe-etusäleikkö.
LED-ajovalot vakiona useimmissa varustelutasoissa; lisävarusteena Matrix LED- tai laserajovalot paremmissa malleissa.
Avant-farmaria kehutaan erityisesti sen tyylikkäästä ja urheilullisesta muotoilusta, joka on samalla käytännöllinen.
S line -varustelutasoissa on urheilullisemmat puskurit, sivuhelmat ja suuremmat kevytmetallivanteet. RS4-mallit erottuvat edukseen levenevillä kaarilla ja aggressiivisilla yksityiskohdilla.
Sisustus
Rakennuslaadun vertailukohta: tuntumaltaan miellyttävä, tukeva ja minimalistinen.
Kojelaudan vaakasuora sijoittelu korostaa leveyttä ja rauhallisuutta; virtuaalisen ohjaamon digitaaliset mittarit ovat kohokohta.
Materiaalit ovat huippuluokkaa, pehmeistä muoveista hienoon nahkaan ja alumiinikoristeisiin.
Tilaa on runsaasti: etutilassa on runsaasti tilaa, tukevat istuimet ja hyvä ergonomia.
Takatilaa on parannettu uudemmissa sukupolvissa, ja se sopii mukavasti kahdelle aikuiselle, kolmelle kerralla.
Tavaratila: 480 l (sedan) ja ~500 l (Avant) — erittäin kätevä, jaettuin taittuvin takaistuimin.
Manuaalivaihteistot (vanhemmat sukupolvet): Raikas, mukaansatempaava, mutta harvinainen viime vuosina.
S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto: Nopea, tehokas ja sujuva useimmissa olosuhteissa.
Tiptronic (automaattinen vääntömomentinmuuntimella): Suuremmalla vääntömomentilla varustetuissa moottoreissa (kuten V6-moottoreissa) silkinpehmeä ja kestävä.
Ajo ja käsittely
Ajomukavuus: Yksi A4:n vahvimmista ominaisuuksista. Vakiojousitus on joustava mutta tasapainoinen; mukautuvat iskunvaimentimet tekevät siitä vielä paremman.
Käsittely: Turvallinen, varma ja tarkka pikemminkin kuin leikkisä. Quattro-nelivetoiset versiot tuntuvat vakaalta ja luottamusta herättäviltä, etenkin huonolla säällä.
Melutasot: Erittäin hienostunut moottoritienopeuksilla; tuulen ja tien melu on hyvin vaimentunut.
A4 ei ehkä ole yhtä terävä mutkissa kuin BMW 3-sarja, mutta se tuntuu arjessa rennommalta ja ylellisemmältä.
Turvallisuus ja kuljettajan avustusjärjestelmät
Vakiovarusteluun kuuluvat usein automaattinen hätäjarrutus, kaistanpitoavustin ja pysäköintitutkat.
Lisävarusteet: mukautuva vakionopeudensäädin ruuhka-avustimella, kaistanpitoavustimella, kuolleen kulman varoitusjärjestelmällä, 360° kameroilla ja pysäköintiavustimella.
Vahvat Euro NCAP -tulokset, erinomainen törmäyssuoja ja edistyneet kuljettajaa avustavat teknologiat.
Juoksukustannukset
Polttoainetalous:
Bensiini: ~35–45 mpg (Iso-Britannia).
Dieselmoottorit: ~50–65 mpg.
Vakuutus: Keskitason tai korkean varustelutasosta riippuen; S4/RS4 ovat huomattavasti korkeampia.
Huolto: Saatavilla kiinteät tai vaihtelevat huoltovälit. Audin pääjälleenmyyjän huolto voi olla kallista, mutta riippumattomat asiantuntijat auttavat.
Poistot: A4-autot pitävät arvonsa hyvin, etenkin Avantit ja hyvin varustetut varustelutasot.
Luotettavuus ja yleiset ongelmat (käytettyjen autojen ostohuomautukset)
DSG/S tronic -vaihteisto: Yleisesti ottaen vahva, mutta mekatroniikka ja kytkinpaketit voivat kulua, jos niitä ei huolleta. Täydellinen huoltohistoria välttämätön.
Dieselit: DPF-ongelmia, jos sitä käytetään vain lyhyillä matkoilla. Tarkista, että tyhjäkäynti on tasaista eikä varoitusvaloja näy.
Bensiinit: Vanhemmissa TFSI-moottoreissa oli öljynkulutusongelmia – tarkista paperit.
Elektroniikka: Satunnaisia häiriöitä MMI:ssä tai Virtual Cockpitissa, jotka usein voidaan korjata ohjelmistopäivityksillä.
Jousitus: Suurilla pyörillä varustetuissa S line -malleissa puslat ja renkaat voivat kulua ennenaikaisesti.
Varustelutasot (tyypilliset)
SE/Teknikko: Hyvin varustetut perusmallit, pienemmät pyörät, hyvä hinta-laatusuhde.
Urheilu: Lisää suuremmat vanteet, paremman tietoviihdejärjestelmän ja enemmän mukavuusvarusteita.
Audi A4 on keskikokoisten premium-autojen mestariluokka. Se yhdistää mukavuuden, teknologian, hillityn muotoilun ja vahvan tehokkuuden tavalla, johon harvat kilpailijat pystyvät. Ostajille, jotka arvostavat hienostuneisuutta, teknologiaa ja brändin arvovaltaa, se on lähes täydellinen valinta. Erityisesti Avant on kiistatta yksi segmentin halutuimmista farmariautoista. Olipa kyseessä sitten järkevä diesel, tyylikäs bensiinimoottori tai tulta hengittävä RS4, A4-mallisto tarjoaa hienostuneisuutta kaikilla tasoilla.
Audi AG on saksalainen autoyhtiö, joka on osa Volkswagen Group-yritystä, tuottaa autoja Audi -tuotemerkin alla. Pääkonttori sijaitsee Ingolstadt, Saksa. Motto on Vorsprung Durch Technik - Edistyminen tekniikan kautta. ... Audi Artikkeli
Audi A4 Autot Myytavana
Audi A4: Täydellinen tasapaino luksusta, suorituskykyä ja hienostuneisuutta - Arvostelut
undefined --- I purchased 2021 Audi A4 Quattro S Line for daily commutes. It’s quite luxurious, ride is smooth, it’s sporty, and every drive in this car feels special. It’s a great value and offers the full Audi experience in an efficiently sized sports sedan. For all the speed limits, this is enough power and performance for daily driving. Love the car!
undefined --- Bottom line, the A4 is now way too small for my needs. Took an A6 for a ride. Creature comfort and tons of acceleration even with the 45 engine. This trunk for this size car is also small and happens to be exactly the size of my 2000 A4!!, 13.7 cubic feet. Decided to hold off on purchase for now.
undefined --- Задача была купить новый среднеразмерный седан/лифтбек до 2 млн рублей. Выбирал из Камри, Киа Оптима, Ауди А4, Октавия. Выбрал А4. Ощущение качества в ней больше. Материалы лучше и тактильно и визуально. И едет как-то собраннее. 3 серия БМВ ещё нравится, но со сменой поколения цена сильно ушла за 2. Выбором пока доволен, особенно расходом по трассе. Будем наблюдать как зимой себя покажет.
undefined --- Auto kupione od 1 właściciela, który kupił auto w Pl. Przebieg przy zakupie 118k km, obecnie 150k km. W tej wersji silnikowej nie polecam. Górkę na A4 za Krakowem w stronę Katowic zaraz za bramkami zacząłem od 137 km/h i skończyłem na 137 mimo wciśniętego pedału gazu do oporu. Na szczęście auto kupione od razu z zamiarem modyfikacji, wersja silnikowa 2.0 TDI najtańsza a znacznie prosto i tanio modyfikowalna niedrogą seryjną turbiną z wersji 177 KM i chipem (niestety do modyfikacji dochodzi sprzęgło albo wzmacniane albo z sachs performance ponieważ seryjne ślizga się po zabiegu). Reszta o silniku opisana poniżej. Zero awarii. Generalnie jeżeli chodzi o wersję silnikową to polecam S4 B8 (3.0 Tfsi prosto i tanio modyfikowalne na 440-460 KM :) Niesamowicie modyfikowalne auto. Można dołożyć wszystko od elektroniki po quattro w cenach o wiele niższych niż np. BMW. Mimo znacznego upgrade'u mocy zero problemów.
Audi A4: Täydellinen tasapaino luksusta, suorituskykyä ja hienostuneisuutta Arvostelu