Audi AG on saksalainen autoyhtiö, joka on osa Volkswagen Group-yritystä, tuottaa autoja Audi -tuotemerkin alla. Pääkonttori sijaitsee Ingolstadt, Saksa. Motto on Vorsprung Durch Technik - Edistyminen tekniikan kautta.
Sana audi latinalaisessa on kuuntele - ja tämä on juuri mitä August Horchin sukunimi tarkoittaa saksaa, horch in Saksa - kuuntele. Nykyään tuntemamme Audi on Auto Union - konsernin seuraaja, joka puolestaan syntyi neljän yrityksen DKW, Horch, Audi ja Wanderer yhdistymisen seurauksena:
DKW - DAMPF Kraft Wagen oli saksalainen auto- ja moottoripyörien valmistaja, joka sisälsi vuonna 1916 ja suljettu vuonna 1966. Sulautui autoliittoon vuonna 1928.
Horch on saksalainen autovalmistaja, jonka insinööri August Horch perusti Kölnissä vuonna 1899. Yhtiö tuotti autoja, mukaan lukien premium -autot, ja oli osa Auto Union Concernia vuosina 1930–1940.
Wanderer on saksalainen autojen, moottoripyörien, polkupyörien, pakettiautojen ja muun tekniikan valmistaja. Sen perustivat vuonna 1896 Johan Winklhofer ja Richard Janicke, ja siitä tuli osa Auto Unionin huolenaihetta vuonna 1932.
Tämän sulautumisen (DKW, Horch, Audi ja Wanderer) seurauksena syntyi Audi logo - syntyi neljän risteyksen symboli, joka merkitsee Audin neljän emoyhtiön sulautumista
DKW: n, Horchin, Audi ja Wandererin yhteisen työn seurauksena esiteltiin ensimmäinen etuveto-auto Audi-Front vuonna 1933, jota seurasi Audi 920 .
Vuodesta 1930 lähtien Audi on ollut tärkeä sotilaslaitteiden toimittaja Wehrmacht: lle. Vuonna 1940 siviiliajoneuvojen tuotanto pysäytettiin kokonaan ja Audi siirtyi täysin armeijan tarpeiden huoltoon. Esimerkiksi Audi tuotti lentokoneiden moottorit Junkers, panssaroitu autorunko Sd.Kfz -sarjalle tai Einheits-PKW der Wehrmacht raskas kuljetusväline.
On myös tiedossa, että Audi hyödynnetty orjatyötä Leitmeritzin keskitysleirissä toisen maailmansodan aikana. Siksi Audi itse tilaaman vuoden 2014 raportin mukaan Auto Union vastaa 4500 kuolemasta Leitmeritz: ssa. Vuoden 1944 alusta Audi -tehtaat pommitettiin voimakkaasti ja vaurioituivat pahasti. Ne Neuvostoliiton miehitysvyöhykkeelle kuuluvat tehtaat ja eloonjääneet laitteet vietiin Neuvostoliittoon. Ja henkilöstö ja johto pakenivat Yhdysvaltojen miehitysvyöhykkeelle.
Vasta syyskuussa 1949 Audi pystyi perustamaan täysimittaisen tuotteiden tuotannon. Ensinnäkin moottoripyörien ja kuljetuskuorma -autojen tuotanto lanseerattiin, ja vuonna 1950 tuotettiin ensimmäinen henkilöauto - DKW F89 P Master Class. Vuonna 1958 yhteinen osakeyhtiö Daimler-Benz AG osti 88%: n osuuden Audista ja osti vuonna 1959 yrityksen suoraan.
Mutta Volkswagen-mallien suosio ja hyvä myynti heikensi Audi -taloudellista tilannetta ja vuonna 1964 yrityksestä tuli osa Volkswagen. Ja jo vuonna 1965 päätettiin, että yritys tuottaa kaikki Audi -tuotemerkin alla olevat autot ja Audi: n oman kehityksen ensimmäinen malli osana Volkswagenia oli Audi 100.
Vuonna 1974 Ferdinand Piech tuli Audi -suunnitteluosaston päällikkö. Hänen johdollaan Audi saavutti merkittäviä menestyksiä, kuten viiden sylinterinen moottori, turboahdin, quattro-neliveto, ... .
Viime vuosikymmeninä Audi on onnistuneesti rakentanut teknisiä kehityksiä, kuten galvanoituja koria, aerodynaamista suunnittelua, turboahdettuja bensiinimoottoreita, dieselmoottoreita, joissa on suora injektiotekniikka, kevyt-seosalumiinirunko, hybridi-asema, bensiinimoottorit suoralla injektiotekniikalla, voimakkaasti kahdeksan - ja kaksitoista sylinteriset moottorit, .... Vuonna 1993 perustettiin Audi AG, johon kuuluivat Unkarin ja Brasilian jakautumiset, brittiläiset Cosworth Technology, italialainen Autobili Lamborghini ja espanja SEAT. Audi on tänään menestyvä ja dynaaminen yritys monissa autotegmenteissä, kuten Business Segment - Audi A6, Premium - Audi A8, urheilu- ja kilpa -autot - Audi TT, Audi A4, A6, A7, R8 -superautojen ja Crossovers -sarjan urheiluversiot Audi Q8, Q7, Q5 ja Q3.