Volkswagenin pääkonttori Wolfsburg

Volkswagen logo Volkswagen


Volkswagen - käännettynä saksasta tarkoittaa kansanautoa - saksalaista automerkkiä, joka kuuluu Volkswagen AG: lle. Volkswagenin pääkonttori sijaitsee Wolfsburgissa Ala-Saksin osavaltiossa Saksassa.

Volkswagenin historia.


Miten Volkswagen-brändi syntyi?

Syksyllä 1933 kolme ihmistä tapasi Kaiserhof-hotellissa Berliinissä: Adolf Hitler, Jakob Werlin Daimler-Benzin edustaja ja Ferdinand Porsche. Keskustelussa heidän kanssaan Hitler vaati vahvan ja luotettavan auton luomista Saksan kansalle ja että tämä auto ei maksa yli 1000 Reichsmarkia. Lisäksi auto piti koota uudessa tehtaassa. Hitler itse esitteli luonnoksen, hahmotteli pääkohdat ja kysyi, kuka olisi projektista vastaava suunnittelija? Jacob Werlin ehdotti Ferdinand Porschen ehdokkuutta. Ja tulevaa autoa kutsuttiin - Volks-Wagen - kansanautoksi.

Adolf Hitler ja Ferdinand Porsche
Hitlerin puhe Volkswagenin tehtaan avajaisissa

Prototyyppien valmistus ja Volkswagenin tehdas.

Tammikuussa 1934 Ferdinand Porsche lähetti piirustukset Volkswagenin Porsche Typ 60 -malliin perustuvasta prototyypistä Saksan valtakunnan kanslialle. Ja saman vuoden kesäkuussa allekirjoitettiin sopimus kolmen Volkswagenin prototyypin kehittämisestä. Toukokuussa 1937 perustettiin yritys Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens GmbH, ja vuonna 1938 se nimettiin uudelleen Volkswagenwerk GmbH :ksi, ja samana vuonna aloitettiin tehtaan rakentaminen. Hitler antoi juhlapuheessaan tulevan kansan auton nimeksi KdF-Wagen. KdF:n (Kraft durch Freude) kunniaksi - natsien julkinen organisaatio, joka investoi noin 50 miljoonaa valtakunnan markkaa tehtaan rakentamiseen. Samaan aikaan aloitettiin leirin rakentaminen Volkswagenin tehtaan työntekijöille - Stadt des KdF-Wagens.

Volkswagenin ensimmäinen auto

Vuoteen 1939 mennessä KdF-Wagenista oli valmistettu kolme mallia: kaksiovinen V1, avoauto V2 ja neliovinen V3. Yleisesti nämä Volkswagen-mallit saivat lempinimen - Kovakuoriainen. Suunnittelussa tehdyt muutokset prototyyppeihin verrattuna olivat jo havaittavissa, kuten parantuneet oven saranat ja ovenkahvat, sedan-ikkunat ja niin edelleen. Mutta toisen maailmansodan alussa tehdas alkoi valmistaa autoja Wehrmachtille, joten KdF-Wagenista ei koskaan tullut massatuotettua autoa.

KDF auto 1939.
Volkswagen Type 82

Volkswagen ja toinen maailmansota.

Toisen maailmansodan aikana Volkswagenin tehtaat tuottivat armeijan maastoajoneuvoja, tankinpyöriä, jalkaväkimiinoja, rakettikäyttöisiä kranaatteja ja myöhemmin V-1- raketteja. Mutta prioriteetti oli mönkijän Volkswagen Typ 82 tuotanto. Volkswagen Typ 82:n pohjalta luotiin yli 30 muunnelmaa, ja kaikkiaan yli 50 tuhatta maastoajoneuvoa valmistettiin, joita käytettiin kaikissa Wehrmachtin joukoissa sodan loppuun asti.

Volkswagenin ja Arbeitsdorfin keskitysleiri

Tiedetään myös, että juutalaiset, keskitysleirien vangit, sotavangit ja pakkotyöläiset miehitetyiltä alueilta työskentelivät yötä päivää Volkswagenin tehtaiden työpajoissa. Vuosina 1940-1945 noin 20 000 ihmistä, mukaan lukien sotavangit ja keskitysleirivangit, pakotettiin työskentelemään Volkswagenin tehtaalla. Vuonna 1942 Arbeitsdorfin keskitysleiri perustettiin erityisesti, mutta vuoden lopussa se suljettiin uudelleen. Vuodesta 1944 lähtien pakkotyöläisiä on internoitu Laagbergin alaleirille.

Pakkotyötä Volkswagenissa
Wolfsburg 1945

Volkswagen toisen maailmansodan jälkeen.

Toisen maailmansodan päätyttyä Volkswagen ja Stadt des KdF-Wagensin kaupunki putosivat Britannian miehitysvyöhykkeelle. Ja samana vuonna 1945 kaupunki nimettiin uudelleen Wolfsburgiksi lähellä sijaitsevan Wolfsburgin kartanon mukaan. Ja jo syksyllä 1945 Britannian viranomaiset sallivat Volkswagenin valmistaa autoja ja tilasivat tehtaalle 20 tuhatta autoa, koska he todella tarvitsivat niitä. Vuonna 1947 Volkswagen sai ensimmäisen ulkomaisen tilauksen Hollannista tuhannelle autolle ja vuonna 1948 Sveitsistä, Belgiasta, Ruotsista ja muista maista. Vuonna 1949 tehdas vapautui brittiläisestä hallinnasta, ja syyskuussa 1949 Volkswagen siirrettiin kokonaan Saksan liittotasavallalle, ja siitä hetkestä lähtien alkoi uusi vaihe Volkswagenin kehityksessä.


Volkswagen - Arvostelut

Arvostelut


- 0 / 0 Arvostelut

Lisää arvostelu

- Arvioi - 0