Käytämme evästeitä sisällön ja mainosten personointiin ja liikennemme analysointiin. Tietosuojakäytäntö Evästekäytäntö

BMW merkki

Bmw: Lopullinen ajokokemus


BMW AG on saksalainen autojen, moottoripyörien ja moottorien valmistaja. BMW:n pääkonttori on München, Saksa. BMW:n tunnuslause on Freude am Fahren - ajaminen nautinnolla. Englanninkielisten maiden aikana toinen motto keksi - The Ultimate Driving Machine - Lopullinen ajokone.

BMW:n historia


Mitä lyhenne BMW tarkoittaa?

BMW:n historia juontaa juurensa vuoteen 1913, jolloin saksalainen insinööri Karl Friedrich Rapp perusti Rapp Motorenwerk -lentokoneiden moottoreita valmistavan yrityksen. Myöhemmin tämän yrityksen pohjalta perustettiin uusi yritys - Bayerische Motoren Werke - BMW GmbH, ja se rekisteröitiin virallisesti vuonna 1917. Vuotta myöhemmin yhtiö muutettiin osakeyhtiöksi - BMW AG. Näin lyhenne BMW ilmestyi.

Rapp-moottorin laitoksen logo
Vanha BMW-logo 1917

Tiedätkö kuinka BMW-logo syntyi?

Siitä, mitä BMW-logo itse asiassa tarkoittaa, käydään edelleen kiivasta keskustelua. Jotkut ihmiset ajattelevat, että BMW-logo on tyylitelty potkuri, ja toisten mielestä sen oli heijastettava BMW:n baijerilaista alkuperää logossa. Siksi logon sisäympyrän neljä sektoria on valmistettu Baijerin väreistä - valkoinen ja sininen. Itse asiassa se on Baijerin värejä.

BMW ja ensimmäinen sota.

Kuten näet, BMW valmisti moottoreita paitsi lentokoneisiin myös kuorma-autoihin ja veneisiin. Ensimmäisen maailmansodan aikana moottoreiden kysyntä oli suuri, joten BMW:llä meni hyvin, mutta ensimmäisen maailmansodan jälkeen, kuten tiedätte, Versailles'n sopimus ja yksi tämän sopimuksen lausekkeista oli Saksan kielto valmistaa lentokoneita ja moottoreita. Ja niin, pitääkseen yrityksen jotenkin, BMW joutui siirtymään maataloustuotteiden, junien jarrujen, ... ja niin edelleen tuotantoon.

1918 BMW -juliste.
Ensimmäinen BMW -moottoripyörä R32

Ensimmäinen BMW -moottoripyörä.

Vuonna 1923 Berliinin autonäyttelyssä esiteltiin ensimmäinen BMW R32 moottoripyörä. Moottoripyörä osoittautui erittäin hyväkuntoiseksi ja luotettavaksi. Vuoteen 1926 asti myytiin yli 3 tuhatta R32-moottoripyörää, vaikka ne olivatkin kilpailijoita kalliimpia. Seuraava moottoripyörä, Sports R37 BMW valmistettiin vuonna 1925. BMW R37:stä tuli suosituin kilpa-moottoripyörä, ja se teki BMW-brändistä kuuluisan paitsi kilpa-fanien keskuudessa myös kaikkialla maailmassa.

BMW:n ensimmäinen auto.

Vuonna 1928 BMW osti Thüringenin Eisenachissa sijaitsevan autotehtaan ja sen myötä oikeudet valmistaa lisensoitu kopio brittiläisestä autosta Austin 7 Austin Motor Companylta. Ja vuonna 1929 valmistettiin yrityksen ensimmäinen auto BMW Dixi, kopio Austin 7:stä. BMW Dixi -alustaa käytettiin myös BMW 309, 315, 319 ja 329 mallien valmistukseen.

BMW Dixi
BMW 328

BMW:n ensimmäinen urheiluauto.

Vuonna 1936 BMW valmisti ensimmäisen urheiluauton, BMW 328. BMW 328 oli aikansa innovatiivinen alumiinisella rungolla, putkimaisella rungolla ja moottorin puolipallon muotoisella polttokammiolla, mikä varmisti mäntien ja venttiilien kestävämmän ja tehokkaamman toiminnan. BMW 328 oli monien tuon ajan urheilukilpailujen voittaja.

BMW ja toinen maailmansota.

Vuodesta 1933 BMW on toiminut Luftwaffelle lentokoneiden moottoreiden toimittajana. Toisen maailmansodan puhjettua vuonna 1941 BMW lopetti autojen valmistuksen ja aloitti jeeppien, moottoripyörien, tankkiaseiden ja muiden sotatarvikkeiden tuotannon armeijalle. Mutta tuotantolentokoneiden moottorit olivat edelleen etusijalla, esimerkiksi BMW valmisti moottoreita lentokoneille Messerschmitt, Focke-Wulf, Junkers ja niin edelleen. Ja tunnetuin toisen maailmansodan moottoripyörä oli moottoripyörä R75, jonka BMW valmisti Wehrmachtille. BMW:n insinöörit edistyivät myös sotilaslentokoneiden ja ohjusten suihkumoottoreiden kehittämisessä. Kehitettiin jopa taktisia rakettiaseita jalkaväelle ja ilmailulle, joita ei tuolloin ollut Hitlerin vastaisen koalition maiden saatavilla.

BMW R75
Munich-Allach-keskitysleiri

BMW ja Munich-Allach-keskitysleiri.

Tiedetään myös, että BMW käytti toisen maailmansodan aikana laajasti pakkotyöläisten ja keskitysleirien vankien työtä. Lentokoneiden moottoreiden lisääntyneen kysynnän vuoksi sodan aikana BMW joutui laajentamaan tai rakentamaan uusia tehtaita. Tällaisia ​​työntekijöitä majoitettiin esimerkiksi satelliittileirille Dachaun keskitysleirin München-Allach. Allachin tehtaalla työskenteli kymmeniätuhansia ihmisiä, joista yli puolet oli keskitysleirien vankeja.

BMW toisen maailmansodan jälkeen.

BMW-konserni, joka oli voimakas sodan aikana, joutui kriittiseen tilaan sodan jälkeen. Lähes kaikki BMW:n tehtaat tuhoutuivat Hitlerin vastaisen liittouman pommituksissa tai purettiin. Asiakirjat takavarikoitiin ja varusteet vietiin ulos. Myös BMW:tä kiellettiin valmistamasta lentokoneiden moottoreita. Muiden saksalaisten autoyhtiöiden tavoin BMW:n uudelleenrakentaminen kesti vuosia, ja vasta 1948 BMW pystyi rakentamaan uudelleen yhden tuhoutuneista tehtaistaan Münchenissä ja aloittamaan moottoripyörän R24 äskettäin kehitetyllä yksisylinterisellä moottorilla. Seuraavassa mallissa R25 oli jo kaksisylinterinen moottori

BMW R25
BMW 501

Ensimmäinen sodanjälkeinen BMW-auto.

Vuonna 1951 BMW lanseerasi ensimmäisen sodanjälkeisen autonsa, BMW 501. Ja ensimmäisen massatuotantoauton, BMW Isetta, lanseerasi BMW vuonna 1956, jonka oikeudet ostettiin italialaiselta Isolta. Ja sitten vuonna 1956 - urheiluautot BMW 503 ja 507, ja vuonna 1959 malli BMW 700 - ensimmäinen suuri sarjamenestys BMW.

BMW tänään.

Nykyään BMW on yksi maailman suurimmista auto- ja moottoripyörien valmistajista, ja sillä on monia tehtaita Saksan lisäksi kaikkialla maailmassa. BMW on myös Formula 1 -moottorien toimittaja. Vuonna 1994 BMW ostaa Rover Groupin, joka osoittautui BMW:n historian huonoimmaksi pääomasijoitukseksi ja tuotti vain tappioita. Vuonna 2000 BMW luopui Roverin omaisuudesta ja jäljelle jäi vain MINI-tuotemerkki. Vuonna 2003 BMW osti Rolls-Roycen ja samana vuonna perustettiin yhteisyritys Brilliance China Auton - BMW Brilliance Automotiven kanssa.

BMW Münchenin toimisto

eXus Dev 24.5.2023

Bmw Autot Myytavana


Bmw - Arvostelut

Arvostelut
- 4 / 1 Arvostelut
Lisää arvostelu
- Arvioi - 0

En edes tiennyt, että BMW oli niin paljon mukana moottorien, moottoripyörien ja muiden Wehrmacht -laitteiden tuotannossa sodan aikana. Olisi mahdollista ymmärtää, tuottavatko ne joitain moottoreita paineessa, hyvin, jotta esimerkiksi yritystä ei tuhota. Joten loppujen lopuksi BMW -insinöörit kehittivät uusia suihkumoottoreita ja muita armeijan uusimpia tekniikoita. Joten osoittautuu, että he tekivät yhteistyötä natsi -Saksan kanssa sodan aikana. Ja vielä enemmän keskitysleirien vankeista, joiden työvoima käytti BMW: tä niin massiivisesti tehtaissaan. Minulle tämä on uutinen, kiitos artikkelista.
---
Даже не знал что БМВ был так сильно вовлечён во время войны в производство моторов, мотоциклов и другой техники для Вермахта. Можно было бы понять если бы под давлением производили бы они какие нибудь моторы, ну чтоб не уничтожили компанию например. Так ведь инженеры БМВ разрабатывали новые реактивные двигатели и другие новейшие технологии для армии. Так получается что они сотрудничали с нацисткой Германией во время войны. И тем более про узников концлагерей труд которых использовал БМВ так массово на своих заводах. Для меня это новость, спасибо за статью.
Bart de Witte 1.11.2022
Om dit beter te kunnen begrijpen, kunnen we een eenvoudige analogie trekken en nazi-Duitsland vergelijken met huidige Rusland. Net als Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog viel Rusland ook vandaag Oekraïne aan. Net als toen Duitsland, vernietigt Rusland ook vandaag Oekraïense steden, pleegt oorlogsmisdaden, ... e.z.v. En net zoals in Duitsland tijdens de oorlog, zijn er in Rusland vandaag ook bedrijven die bijvoorbeeld motoren voor tanks of vliegtuigen produceren, nieuwe raketten of drons ontwikkelen, ... enzovoort. Dit is natuurlijk niet acceptabel voor een normaal, adequaat persoon. Maar het probleem is dat elk bedrijf één hoofddoel heeft: zoveel mogelijk geld verdienen. En naast alles werd nog propaganda, zowel in Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog als in Rusland vandaag, op industriële schaal op gang gebracht. Net zoals de meerderheid van de Duitsers toen de vervolging van de Joden accepteerde en ermee instemde, zo stemt de meerderheid van de Russen vandaag оок in met de vernietiging van Oekraïne. En het is allemaal propaganda. En al deze bedrijven in Rusland die vandaag samenwerken met de Russische autoriteiten zullen hoogstwaarschijnlijk ook na de oorlog blijven werken. C'est la vie.