Audi A6 on pitkään ollut Audin edustusluokan sweetholmi: tarpeeksi suuri hemmotteluun, tarpeeksi hienovarainen pysyäkseen huomaamattomana ja suunniteltu ajamaan moottoritiekilometrejä tinkimättömän rauhallisesti. Etsitpä sitten tyylikästä yritysautoa, perheautoa Avantia tai nopeaa S/RS-versiota, tässä on syväsukellus, jota pyysit.
Tärkeimmät kilpailijat: BMW 5-sarja, Mercedes-Benz E-sarja, Volvo S90/V90, Jaguar XF, Lexus ES.
A6-merkki: Rauhallinen, teknisesti edistyksellinen, moitteettomasti trimmattu, keskittyen hienostuneisuuteen ja vaivattomaan tahtiin pikemminkin kuin prameuteen.
Sukupolvet (pikaopastus)
C5 (1997–2004): Klassikko, ikääntyy nyt; ruostetta ja elektroniikkaa kannattaa katsella.
C6 (2004–2011): Yhtenäinen muotoilu, varhainen MMI-aikakausi; 3.0 TDI loistaa.
C7 (2011–2018, ml. kasvojenkohotus 2014): Kevyt alumiiniseoksella; tehokkaampi tietoviihdejärjestelmä; erinomaiset 3.0 TDI ja 2.0 TFSI; laaja-alainen S tronic -vaihteisto.
C8 (2018–nykyhetki): Terävämpi muotoilu, kahden näytön MMI, 48 V:n kevythybridit, edistyneet kuljettajan avustusjärjestelmät; EU S6:ssa on V6 TDI; RS 6 Avant on edelleen ikoni.
(Alla keskitytään pääasiassa C7:ään ja C8:aan, koska ne hallitsevat nykymarkkinoita.)
Suunnittelu ja rakentaminen
Ulkopuoli: Puhdaspintainen ja siisti linjakas. S line/Black Editionissa on suuremmat vanteet, urheilullisemmat puskurit ja varjostusverhoilu. Avant-mallin mittasuhteet ovat erinomaiset (matala katto, pitkä tavaratila).
Sisustus: Vertailukohta. Tiiviit paneelien välit, pehmeät materiaalit, hillitty tunnelmavalaistus. C8:n kaksoiskosketusnäyttöjärjestelmä (ylempi: tietoviihde; alempi: ilmastointi/pikavalinnat) sijaitsee virtuaalisen ohjaamon alla. Istuimet ovat luokkansa parhaimmistoa (lisävarusteena mukavuusistuimet, joissa on tuuletus/hieronta).
Tila ja käytännöllisyys:
Sedan-tavaratila: ~530 l, leveä ovi, mutta sedan-mallin rajoitukset.
Avant-tavaratila: ~565 l; istuimet alhaalla ~1 680 l – litteä, käytännöllinen ja koiraystävällinen.
Ohjaamo: Erinomainen tila edessä; jalkatila takana erittäin hyvä (C8:n akseliväli ~2 924 mm).
Voimansiirrot ja vaihteistot (EU-suuntautunut yleiskatsaus)
Bensiini (TFSI): 2,0-litrainen nelisylinterinen (40/45 TFSI) ja 3,0-litrainen V6 (55 TFSI). Tasainen, hiljainen, sopii vähän kilometrejä ajaville tai kaupunkikuljettajille.
Diesel (TDI): 2,0-litrainen (35/40 TDI) ja 3,0-litrainen V6 (50 TDI). Luokkansa suosikki pitkän matkan tehokkuudessa ja vääntömomentissa; hiljainen vauhdissa.
Kevyt hybridi (48 V): Yleinen C8-mallissa; mahdollistaa rullaamisen ja pehmeämmän pysähdyksissä ja kiihdytyksissä.
Ladattava hybridi (TFSI e): 50/55 TFSI e yhdistää 2.0 TFSI -moottorin sähkömoottoriin; hyödyllinen sähkökäyttöinen toimintasäde työmatkoilla ja vahvat BiK-edut (yritysauto) soveltuvin osin.
Suorituskyky:
S6: EU C8 käyttää V6 TDI -moottoria (valtava potku keskikierrosluvulla, erinomainen taloudellisuus moottoriteillä).
RS 6 Avant: 4.0 TFSI V8, hurjaa vauhtia ja pitoa, mutta silti jokapäiväiseen käyttöön sopiva; farmarimallin käytännöllisyyttä ja superauton nopeutta.
Vaihteistot: 7-vaihteinen S tronic -kaksoiskytkinvaihteisto 4-sylinterisissä malleissa; 8-vaihteinen tiptronic-vääntömomentinmuunnin V6-diesel-/bensiinimoottoreissa; manuaalivaihteistot ovat suurelta osin poistuneet käytöstä uusimmissa sukupolvissa.
Quattro-vetojärjestelmä: Saatavilla/laajalle levinnyt; lisää vakautta ja pitoa, urheilullinen tasauspyörästö lisävarusteena tehokkaampiin autoihin.
Ajo ja käsittely
Merkki: Rauhallisuus ensin. A6:ssa painotetaan vakautta, suoraviivaista rauhallisuutta sekä melun ja tärinän eristystä.
Jousitusvaihtoehdot:
Vakioteräsjouset ovat jo valmiiksi taipuisia.
Mukautuvat iskunvaimentimet parantavat leveyttä; ilmajousitus (C8) tarjoaa limusiinin kaltaisen liukumisen ja automaattisen tasonsäädön (loistava Avant-kuormille).
Ohjaus: Tarkka ja kevyt; ei yhtä puhelias kuin sporttinen 5-sarjalainen, mutta erittäin tarkka moottoriteillä.
Vanteet/renkaat: 18-vuotiaiden autot ovat parhaimmillaan; 20–21-vuotiaat näyttävät upeilta, mutta voivat lisätä kolinaa rikkoutuneella asfaltilla. Akustiset lasit ja kaksinkertaisesti tiivistetyt ovet vähentävät tuulen melun lähes A8-tasolle.
Suorituskyky ja tehokkuus (tyypillinen tosielämän)
40/45 TFSI (2.0 bensiini): Sujuva, 0–100 km/h ~6,5–7,5 s riippuen virityksestä/voimansiirrosta. Odotusarvo ~7,5–9,0 l/100 km sekoitettuna.
40/50 TDI (2.0/3.0 diesel): Vaivaton vääntömomentti; moottoritietä ~5,0–6,5 l/100 km järkevästi ajettaessa, lähes äänetön 130 km/h nopeudessa.
TFSI ja PHEV: Aito sähkökäyttöinen työmatka-ajo (tyypillinen WLTP-matka 40–60 km akusta/versiosta riippuen). Hybriditila tarjoaa vahvan yhdistetyn tehon.
S6 (V6 TDI EU): Valtava vauhti vaihteen ollessa päällä; hiljaa ja tuhoisasti ylittävä mannerten välinen nopeus, noin 6–7 l/100 km miedolla vauhdilla.
RS 6: Superauton vauhtia ja quattro-varmuutta; käyttökustannukset vastaavasti korkeat.
Teknologia ja tietoviihde
Virtuaalinen ohjaamo: Terävät, konfiguroitavat ja koko näytön kartat.
Mittariston mittauslaite (C8): Kaksi haptista näyttöä (10.1 + 8.6). Nopeat ja loogiset valikot; käsinkirjoituksen tunnistus toimii hyvin. Langaton Apple CarPlay/Android Auto on yleinen uudemmissa autoissa.
Yhteydet: Langattoman verkon kautta tapahtuvat karttapäivitykset, pilvireititys ja vankka ääniohjaus (paras myöhemmässä C8-versiossa).
Audio: Bang & Olufsen -järjestelmät (3D paremmissa varustetasoissa) ovat erinomaisia; perusäänentoisto on kohtuullinen.
Kuljettajan avustusjärjestelmät ja turvallisuus
Syötöt: Mukautuva vakionopeudensäädin kaistanpitoavustimella, ruuhka-avustimella, 360° kameroilla, risteävän liikenteen varoittimella, poistumisvaroittimella ja matriisi-LED/laser-valoilla. Pysäköintiavustin on tarkka ahtaissa EU:n kaupunkialueilla.
Valot: Matrix LED -ajovalot ovat kokeilemisen arvoisia – ilmiömäistä yöajoa häikäisynestoisilla kaukovaloilla.
Turvallisuus: Viimeaikaiset A6-mallit (C8) saavat huippupisteet törmäystesteissä ja aktiivisessa turvallisuudessa; rakenne tuntuu holvin vankalta.
Juoksukustannukset
Polttoaine: Dieselautot ovat pitkien matkojen mestari; ladattava hybridi on lyhyiden työmatkojen ykkönen, ja voit ladata sen kotona.
Renkaat ja jarrut: 20–21-renkaat lisäävät kustannuksia huomattavasti; mukautuvalla/ilmajousituksella varustettujen autojen ylläpito voi olla kalliimpaa.
Vakuutus ja verotus: Varustetasot/moottorit vaihtelevat; ladattavat hybridit usein alentavat verotusta siellä, missä kannustimia sovelletaan.
Huoltovälit: LongLife-aikataulut ovat käteviä, mutta vuosittaiset öljynvaihdot ovat viisaita, jos ajomatkat ovat enimmäkseen lyhyitä.
Luotettavuus ja yleiset ongelmat (käytettyjen ostajien huomautukset)
(Mikään auto ei ole täydellinen; tässä on mitä kannattaa seurata suosittujen sukupolvien autoissa.)
MMI/tietoviihdejärjestelmän häiriöt: Ohjelmistossa voi olla satunnaisia ongelmia; varmista, että päivitykset on asennettu. Tarkista kaikki kamerat/anturit.
S tronic (kaksoiskytkin): Vanhemmissa yksiköissä voi esiintyä mekatronista kulumista tai nykimistä; sujuvat vaihdot koeajossa ovat olennaisia.
Ilmajousitus: Kuuntele kompressorin käyntiä ja käyntinopeuden tasaisuutta ja tarkista ajokorkeuden tasaisuus; korjaukset voivat olla kalliita.
2.0 TFSI (vanhempi C7): Joissakin moottoreissa näkyy öljynkulutusta; tarkista huoltohistoria ja öljynkulutustiedot.
Hiilen kertyminen: Suoraruiskutusbensiinimoottorit saattavat vaatia pähkinäpuuhiokäsittelyä suuremmilla polttoainekustannuksilla.
3.0 TDI -lisälaitteet/AdBlue: SCR/NOx-anturin viat tai AdBlue-lämmittimet voivat pettää. Kylmäkäynnistyksen kolinaa pitäisi olla minimaalista.
Sähkönkulutus ja akut: Huippuluokan autoissa on moduuleja; heikko 12 V:n akku aiheuttaa haamuvirheitä – tarkista niiden kunto.
Pyöränlaakerit/vivut: Painavammat vanne-/rengasyhdistelmät voivat kiihdyttää kulumista – kuuntele hurinaa/kolinaa.
Huolellisuuslista:
Täydellinen, dokumentoitu huoltohistoria (öljyn laatu/huoltovälit ovat tärkeitä).
Tarkista vikakoodit ja varmista, että kaikki ADAS-ominaisuudet ja kamerat toimivat.
Tarkista renkaiden tasainen kuluminen; jos renkaat eivät ole samankokoisia, varaa aikaa neljän renkaan tarkastukselle.
Testaa kaikki tietoviihdeominaisuudet, CarPlay/Android Auto ja B&O, jos sellainen on.
Ladattavassa hybridissä: pyydä akun kuntoraportti ja vahvista sähköauton toimintamatka.
Quattrossa: tarkista tärinä kuormituksen aikana (kardaaniakselin/Haldexin ongelmat vanhemmissa malleissa).
Varustelutasot ja lisävarusteet – Mikä on hintansa arvoinen?
Pakolliset hankinnat (jos budjetti sallii): Matrix LED -ajovalot, 360° kamerat, lämmitettävät istuimet (edessä/takana, jos perhe käyttää autoa), mukautuvat iskunvaimentimet tai ilmajousitus, sähkötoiminen takaluukku (Avant), kuljettajaa avustavat Tour/City-paketit.
Kivoja juttuja: Head-up-näyttö, B&O 3D -äänentoisto, panoraamakatto, akustiset ikkunat, urheiluistuimet.
Ohita, jos ajomukavuus on tärkeää: Suurimmat pyörävaihtoehdot (20–21) ei-adaptiivisessa jousituksessa.
Minkä moottorin/tekniset tiedot valita?
Monipuolinen (yksityishenkilö): 40 TDI tai 45 TFSI mukautuvilla iskunvaimentimilla. Quattro huonolla säällä tai hinauksen aikana.
Paljon ajettu cruiser: 50 TDI quattro ilmajousituksella – lähes A8:n tasoinen mukavuus, erinomainen taloudellisuus.
Yritysauton tuntemus: 50/55 TFSI e (PHEV), jos voit ladata kotona/työpaikalla.
Esitys ilman draamaa: S6 (V6 TDI EU) – hillitty, musertavan tehokas.
Sydän pään yli: RS 6 Avant – vertaansa vailla oleva kaikkeen kykenevä superfarmari.
Ajokokemus (miltä se tuntuu)
Moottoritie: Vertaansa vailla oleva tyyneys; suuntavakaus on poikkeuksellista. Pitkät matkat tuntuvat lyhyemmiltä.
Kaupunki: Hyvä näkyvyys ja helppo ohjaus; 360° kamerat ja anturit vähentävät stressiä. Ladattavan hybridin sähkökäyttöinen tila on plussaa.
B-tiet: Pitävä ja harkittu pikemminkin kuin leikkisä; urheilullinen ero piristää kääntymistä tehokkaiden quattrojen kanssa.
Avant vs. sedan
Saloon: Tyylikkäämpi ulkonäkö, hieman kevyempi; hiljaisempi takakansi.
Audi A6 Avant: Paljon monipuolisempi; istuimet alas taitettava tavaratila kilpailee katumaastureiden kanssa. Jos kaipaat käytännöllisyyttä, se on helppo valinta.
Ympäristö- ja mukavuushuomautuksia
NVH:n Erinomaista – kaksinkertaiset ikkunat, tiheät matot ja huolellinen aerodynamiikka pitävät matkustamon hiljaisena.
Paikat: Pitkän matkan nerokkuus; lisävarusteena saatavat mukavuusistuimet, joissa on säädettävät istuintyynyt, ovat ehdottomasti metsästämisen arvoisia.
Ympäristö: Kevythybridit säästävät pieniä määriä kaupunkiajossa; ladattava hybridi on todellinen CO₂-tähti, jos lataat autosi päivittäin.
Tuomio
Audi A6 on edelleen harrastajan ykkönen: hienovarainen, kauniisti tehty ja väsymättä pätevä. Se ei huuda, vaan toimii – kilometri kilometriltä. Jos arvostat hienostuneisuutta, teknologiaa ja pitkän matkan helppoutta, A6 on täysosuma. Valitse 50 TDI (matkailuun), TFSI e (edulliseen työmatkaliikenteeseen) tai S/RS-versiot (rautaisen nyrkin samettihansikkaassa -tyyppiseen jännitykseen). Erityisesti Avant saattaa olla luokkansa paras "yhden auton talli".
Pikavalinnat
Paras useimmille: A6 40/50 TDI mukautuvilla iskunvaimentimilla ja Matrix LED -ajovaloilla.
Vihreä ja järkevä: A6 50/55 TFSI e kotilatauksella.
Audi AG on saksalainen autoyhtiö, joka on osa Volkswagen Group-yritystä, tuottaa autoja Audi -tuotemerkin alla. Pääkonttori sijaitsee Ingolstadt, Saksa. Motto on Vorsprung Durch Technik - Edistyminen tekniikan kautta. ... Audi Artikkeli
Audi A6 Autot Myytavana
Audi A6: Hieno muotoilu, dynaaminen suorituskyky ja huipputeknologia - Arvostelut
undefined --- Ich habe einen Audi A6 gekauft, als der Verkaufsstart der neuen A6-Generation in Deutschland bekannt gegeben wurde. Nach der Bestellung im Showroom drei Monate gewartet. Als Ergebnis habe ich alles bekommen, was ich wollte. 2-Liter-Benzinmotor, Allradantrieb, 245 Pferde unter der Haube. Ich kann sagen, dass das Auto in Dynamik, Handling und Komfort ausgezeichnet ist. Der Kraftstoffverbrauch ist gering, auf der Autobahn mit Volllast im „Komfort“ -Modus durchschnittlich 7 Liter pro 100 km. Innen ist alles schick, ästhetisch ansprechend, technologisch fortschrittlich und sehr komfortabel. Zufriedene Federung, nicht hart, sehr weich und bequem. Ein weiterer Pluspunkt ist das Automatikgetriebe, das sehr sanft arbeitet und tatsächlich den Gangwechsel überhaupt nicht spürt. Das Lenkrad liegt beim Anfahren sehr leicht und bei Tempo angenehm schwer in der Hand, feinfühlig aber nicht scharf, so dass man Freude am Fahren hat. Audi A6 dynamisch und souverän, dabei sehr stabil bei hohen Geschwindigkeiten. Es startet perfekt von einem Platz auf Allradantrieb, es gibt überhaupt keinen Schlupf. Nun, auf der Straße gibt es keine Probleme mit der Spurtreue, es fährt sich einfach wie auf Schienen, ohne Ausfälle oder Probleme. Natürlich sprechen wir überhaupt nicht von Pannen, Ausfällen. Fuhr 14.000, keine Beschwerden.
Audi A6: Hieno muotoilu, dynaaminen suorituskyky ja huipputeknologia Arvostelu