Käytämme evästeitä sisällön ja mainosten personointiin ja liikennemme analysointiin. Tietosuojakäytäntö Evästekäytäntö

PSA Peugeot Citroenin pääkonttori Pariisissa

Peugeot: Intohimo ja suorituskyky liikkeessä


PSA Peugeot Citroën SA on ranskalainen autonvalmistaja, jonka pääkonttori on Pariisissa, Ranskassa. Vuonna 2021 Peugeot fuusioitui Fiat Chrysler Automobilesin kanssa ja muodosti uuden yrityksen nimeltä Stellantis, jonka pääkonttori on Lontoossa, Isossa-Britanniassa.

Peugeot-merkin historia.


Peugeot-perhe

Peugeot'n perusti vuonna 1810 Jean-Pierre Peugeot, Peugeot-perheeseen kuuluva Jean-Pierre Peugeot, joka alun perin perusti perheyrityksen, joka valmistaa sahoja, jousia ja muita metallituotteita Hérimoncourtin kaupungissa Itä-Ranskassa. 1800-luvun alussa Jean-Pierren poika Jean-Pierre II alkoi etsiä uusia markkinoita yrityksen tuotteille. Vuonna 1830 Peugeot-perhe aloitti kahvimyllyjen valmistuksen, joista tuli erittäin suosittuja ja menestyneitä. Kahvimyllyjen menestys johti perheen laajentumiseen muihin kulutustavaroihin, kuten polkupyöriin.

Armand Peugeot suunnitteli ensimmäisen Peugeot-auton
Peugeot Type 1

Ensimmäinen Peugeot-auto - Tyyppi 1

Ensimmäinen Peugeot-auto oli Peugeot Type 1, joka valmistettiin vuonna 1891. Peugeot Type 1 oli kolmipyöräinen höyrykäyttöinen ajoneuvo, jonka huippunopeus oli 15 kilometriä tunnissa. Sen suunnitteli ja rakensi Armand Peugeot, joka oli Peugeotin perustaja. Peugeot Type 1:n menestyksen jälkeen yritys aloitti nelipyöräisten bensiinikäyttöisten autojen tuotannon, alkaen Peugeot Type 2:sta vuonna 1892. Peugeot Type 2:n voimanlähteenä oli kaksisylinterinen moottori, ja sen huippunopeus oli 20 kilometriä tunnissa.

Peugeot ja ensimmäinen maailmansota

Ensimmäisen maailmansodan aikana Peugeot oli yksi suurimmista Ranskan armeijan ajoneuvojen ja sotatarvikkeiden toimittajista. Yritys valmisti erilaisia ajoneuvoja sotilaskäyttöön, mukaan lukien autoja, kuorma-autoja ja moottoripyöriä, ja kehitti myös uusia teknologioita tukemaan sotatoimia. Esimerkiksi Peugeot suunnitteli ja rakensi uudentyyppisen konekiväärin, jota ranskalaiset sotilaat käyttivät sodan aikana. Sodan päätyttyä Peugeot aloitti uudelleen siviilituotannon ja jatkoi kasvuaan johtavana autovalmistajana. Sodan aikana saatu kokemus auttoi vahvistamaan yrityksen suunnittelu- ja valmistuskykyä, minkä ansiosta yhtiöstä tuli tulevina vuosina merkittävä toimija globaalissa autoteollisuudessa.

Peugeot panssaroitu auto Ranskan armeijalle
Peugeot 201 1929

Peugeot ensimmäisen maailmansodan jälkeen

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen Peugeot aloitti uudelleen siviiliautojen tuotannon ja esitteli useita uusia malleja, kuten Peugeot 201:n ja Peugeot 301:n, jotka olivat suosittuja kuluttajien keskuudessa ja auttoivat vakiinnuttamaan brändin johtavan aseman Euroopan automarkkinoilla. Tänä aikana Peugeot jatkoi myös uusien teknologioiden ja teknisten innovaatioiden kehittämistä. Esimerkiksi vuonna 1929 yritys esitteli ensimmäisen dieselkäyttöisen auton, Peugeot 201 D:n, joka tunnettiin polttoainetehokkuudestaan ja luotettavuudestaan. Peugeot laajensi tänä aikana toimintaansa myös Ranskan ulkopuolelle ja perusti tytäryhtiöitä ja tuotantolaitoksia muualle Eurooppaan sekä Afrikkaan ja Etelä-Amerikkaan.

Peugeot 1930-luvulla

1930-luvun yritys jatkoi ajoneuvovalikoimansa laajentamista ja uusien teknologioiden kehittämistä. Tämän vuosikymmenen aikana Peugeot tuotti useita suosittuja malleja, jotka auttoivat vakiinnuttamaan brändin johtavaksi autovalmistajaksi. Yksi 1930-luvun merkittävimmistä Peugeot-malleista oli Peugeot 402, joka esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1935. Peugeot 402 oli keskikokoinen auto, jota oli saatavana useilla korityyleillä, mukaan lukien sedan, coupe ja avoauto. Toinen tärkeä tämän vuosikymmenen aikana esitelty malli oli Peugeot 202, joka lanseerattiin vuonna 1938. Peugeot 202 oli kompakti auto, joka oli suunniteltu edulliseksi ja polttoainetehokkaaksi. Peugeot jatkoi myös hyötyajoneuvojen ja moottoripyörien tuotantoa 1930-luvulla.

Peugeot 402 1936
Peugeot DMA kuorma-auto 1941

Peugeot ja toinen maailmansota

Toisen maailmansodan aikana Peugeot'n tehtaita Ranskassa muutettiin jälleen valmistamaan sotatarvikkeita miehittäviä Saksan joukkoja varten. Yritys joutui valmistamaan ajoneuvoja ja muita koneita Saksan armeijalle, mukaan lukien kuorma-autot ja tankit. Siviiliajoneuvojen tuotanto väheni merkittävästi resurssirajoitusten ja toimitusketjun häiriöiden vuoksi. Näistä haasteista huolimatta Peugeot selvisi sodasta ja aloitti uudelleen siviilituotannon Ranskan vapauttamisen jälkeen vuonna 1944. Sodan jälkeisenä aikana yritys kohtasi kuitenkin merkittäviä haasteita, kun Ranskan talous kamppaili toipuakseen sodan tuhoista.

Peugeot toisen maailmansodan jälkeen

Toisen maailmansodan jälkeen Peugeot kohtasi merkittäviä haasteita, kun se pyrki rakentamaan uudelleen tuotantokapasiteettiaan. Yritys onnistui kuitenkin selviytymään ja menestymään sodanjälkeisenä aikana tuomalla markkinoille useita uusia malleja ja laajentamalla toimintaansa ympäri maailmaa. Yksi tärkeimmistä sodanjälkeisenä aikana esitellyistä Peugeot-malleista oli Peugeot 203, joka lanseerattiin ensimmäisen kerran vuonna 1948. Peugeot 203 oli keskikokoinen auto, joka oli suosittu kuluttajien keskuudessa tyylikkään muotoilunsa ja edistyneiden teknisten ominaisuuksiensa, kuten esim. hydraulisina jarruina ja itsenäisenä jousituksena. Malli oli kaupallinen menestys ja auttoi vakiinnuttamaan brändin merkittäväksi toimijaksi Euroopan automarkkinoilla.

Peugeot 203 lanseerattiin vuonna 1948
Peugeot e-208

Peugeot tänään

Seuraavina vuosina Peugeot jatkoi toimintansa laajentamista ympäri maailmaa perustamalla tytäryhtiöitä ja tuotantolaitoksia Aasiaan, Afrikkaan ja Etelä-Amerikkaan. Yhtiö esitteli myös useita uusia malleja, kuten Peugeot 403:n vuonna 1955 ja Peugeot 404:n vuonna 1960, jotka olivat suosittuja kuluttajien keskuudessa ja auttoivat vahvistamaan brändin mainetta laadusta ja innovaatiosta. Peugeotilla oli myös keskeinen rooli Euroopan autoteollisuuden kehityksessä tänä aikana. Se auttoi Euroopan talousyhteisön perustamisessa ja pyrki standardisoimaan valmistus- ja turvallisuusmääräyksiä koko mantereella. Nykyään Peugeot on johtava maailmanlaajuinen automerkki, jolla on vahva asema Euroopassa ja ympäri maailmaa. Yhtiö jatkaa innovointia ja uusien teknologioiden kehittämistä keskittyen sähkö- ja hybridiajoneuvoihin, koska se pyrkii asettumaan johtajana kestävään liikkuvuuteen siirtymisessä.

Citroenin hankinta ja PSA-konserni

Vuonna 1976 Peugeot osti Citroënin muodostaakseen PSA Peugeot Citroënin, josta tuli myöhemmin Groupe PSA. Fuusio oli merkittävä tapahtuma molempien yhtiöiden historiassa, sillä se loi yhden Euroopan suurimmista autonvalmistajista ja teki Peugeotista merkittävän toimijan globaalissa autoteollisuudessa. Fuusio antoi Peugeotille mahdollisuuden hyötyä Citroënin asiantuntemuksesta innovatiivisessa suunnittelussa ja edistyneissä jousitusjärjestelmissä, kun taas Citroën pääsi Peugeotin tuotantokapasiteettiin ja taloudellisiin resursseihin. Molemmat yhtiöt jatkoivat toimintaansa erillisinä tuotemerkeinä PSA Peugeot Citroën -sateenvarjon alla, ja jokainen tuotemerkki säilytti oman identiteettinsä ja tuotelinjansa.

PSA ryhmä
Opelin toimitusjohtaja Michael Lohscheller ja PSA-konsernin toimitusjohtaja Carlos Tavares

Opelin ja Vauxhallin hankinta General Motorsilta

Vuonna 2017 Peugeot-, Citroen- ja DS-merkit omistava Groupe PSA osti Opelin ja Vauxhallin General Motorsilta 2,2 miljardilla eurolla. Yritysosto teki Groupe PSA:sta Euroopan toiseksi suurimman autonvalmistajan Volkswagenin jälkeen. Osana yrityskauppaa Groupe PSA nimesi itsensä uudelleen Stellantisiksi vuonna 2021. Opel ja Vauxhall jatkavat toimintaansa Stellantisin tytäryhtiöinä.

Peugeotin logon kehitys

Peugeot-logo on kehittynyt vuosien varrella. Tässä on lyhyt katsaus sen kehitykseen:
1847: Ensimmäisessä Peugeot-logossa oli leijona, joka seisoi nuolen päällä, ja kirjaimet "P" ja "S" nuolen molemmilla puolilla.
1858: Toisessa Peugeot-logossa oli tyylitellympi leijona, joka seisoi nuolen päällä, ja kirjaimet "P" ja "L" nuolen molemmilla puolilla. Leijonan oli tarkoitus symboloida vahvuuden, joustavuuden ja nopeuden ominaisuuksia.
1875: Kolmannessa Peugeot-logossa oli leijonan pää, jonka alla kirjaimet "P" ja "S".
1948: Neljännessä Peugeot-logossa oli yksityiskohtaisempi leijonan pää, jonka alla kirjaimet "P" ja "E".
1955: Viidennessä Peugeot-logossa oli virtaviivaisempi leijonanpää, jonka alla kirjaimet "P" ja "E". Tämän logon on suunnitellut kuuluisa autosuunnittelija Flaminio Bertoni.
1976: Kuudennessa Peugeot-logossa oli tyylitelty leijonanpää, jonka molemmilla puolilla oli kirjaimet "P" ja "E".
1998: Seitsemännessä Peugeot-logossa oli kolmiulotteisempi leijonan pää, jonka alla kirjaimet "P" ja "E".
2010: Kahdeksannessa Peugeot-logossa on tyylitellympi leijonan pää, jonka molemmilla puolilla on kirjaimet "P" ja "E". Logon tarkoitus on välittää innovaation, huippuosaamisen ja tunteiden arvot.
2021: Uudessa Peugeot-logossa on minimalistisempi ja nykyaikaisempi muotoilu, jonka keskipisteenä on rohkea ja virtaviivainen leijonanpää. Kirjaimet "PEUGEOT" näkyvät leijonan pään alapuolella isoilla kirjaimilla uudella fontilla, joka on nykyaikaisempi ja tyylikkäämpi. Logo on yksivärinen, mustalla taustalla ja hopeisella leijonanpäällä ja kirjaimilla.
Jokainen logon iteraatio on heijastanut Peugeot-brändin muuttuvia aikoja ja kehittyvää identiteettiä.

Kaikki Peugeot logot

eXus Dev 24.5.2023

Peugeot Autot Myytavana


Peugeot - Arvostelut

Arvostelut
- 0 / 0 Arvostelut
Lisää arvostelu
- Arvioi - 0