Opelin pääkonttori Rüsselsheimissa

Opel logo Opel


Opel Automobile GmbH on saksalainen autonvalmistaja. Pääkonttori sijaitsee Rüsselsheim am Mainissa, Hessenissä. Saksa. Vuodesta 1929 Opel on kuulunut General Motorsille. Ja vuonna 2017 sen osti Groupe PSA-Stellantis.

Opel-merkin historia


Adam Opelin ompelukonetehdas.

Opelin historia alkaa vuodesta 1862, jolloin saksalainen yrittäjä Adam Opel rakensi ensimmäisen Opel-ompelukoneen. Ja vuonna 1863 hän avasi isänsä navetassa pienen yrityksen ompelukoneiden tuotantoa varten. Vuonna 1968 Adam Opelin tehdas rakennettiin jo, ja seuraavina vuosina myytiin kymmeniä tuhansia ompelukoneita. Vuonna 1895 Adam Opel kuoli jättäen yrityksen vaimolleen ja pojilleen. 1900-luvun alussa Opel-ompelukoneiden myynti laski dramaattisesti markkinoiden ylikyllästymisen vuoksi. Vuonna 1911 tehtaalla syttyi tulipalo, jonka jälkeen ompelukoneiden valmistus päätettiin lopettaa.

Adam ja Sophie Opel 1868
Opelin polkupyörätehdas 1927

Opel ja polkupyörät.

Adam Opelin pojat olivat polkupyörän harrastajia ja onnistuivat lopulta suostuttelemaan isänsä investoimaan polkupyörän tuotantoon. Ja vuonna 1886 valmistettiin ensimmäinen Opel-polkupyörä, ja esimerkiksi vuonna 1998 myytiin 15 tuhatta polkupyörää. Vuonna 1911 tapahtuneen tehtaan tulipalon jälkeen polkupyörien valmistuksessa oli tauko, mutta jo vuonna 1912 tuotantoa jatkettiin. Ja vuoteen 1920 mennessä Opelista oli tullut maailman suurin polkupyörien ja mopojen valmistaja. Vuonna 1936 Opelin polkupyöräliiketoiminta myytiin

Ensimmäinen Opel-auto.

Adam Opel itse ei koskaan aikonut valmistaa autoja, mutta kolme vuotta hänen kuolemansa jälkeen Sophie Opel päätti poikiensa neuvosta rakentaa autoja. Vuonna 1899 perustettiin yhteisyritys autoteollisuuden pioneerin Friedrich Lutzmannin kanssa. Ja samana vuonna valmistettiin ensimmäinen auto Opel-Lutzmann. He eivät kuitenkaan kyenneet kilpailemaan tuolloin pitkälle kehitettyjen ranskalaisten autojen kanssa, joten autojen valmistus lopetettiin hetkeksi.

Ensimmäinen Opel-auto
Opel 4/8 PS 1910

Opelin omat autot.

Vuodesta 1902 vuoteen 1907 Opel teki yhteistyötä ranskalaisen Automobiles Darracq SA: n kanssa, joka toimitti Saksalle runkoja moottoreineen, joihin Opel laittoi alkuperäiset korit. Näitä autoja myytiin nimellä Opel-Darracq. Vuonna 1902 Opel kuitenkin kehitti myös oman autonsa - 10/12 hv. Erittäin suosittu oli myös vuonna 1909 valmistettu Opel 4/8 PS, kaksipaikkainen avoauto, jota monet lääkärit käyttivät kotikäynneissä, josta hän sai nopeasti lempinimen - Tohtorin auto. Ja esimerkiksi vuonna 1912 rakennettiin yli 3 tuhatta autoa. Samoihin aikoihin Opel alkoi valmistaa moottoripyöriä ja kuorma-autoja.

Opel ja General Motors.

Vuoteen 1928 mennessä Opelista oli tullut Saksan suurin autonvalmistaja, jonka osuus kaikista autoista oli 44 %. Ja vuonna 1929 Wilhelm von Opel ja hänen veljensä Friedrich Opel myivät 80 % Opelin osakkeista amerikkalaiselle autokonsernille General Motorsille. Ja vuoteen 1931 mennessä Opel oli kokonaan General Motorsin hallinnassa. Myynnin syynä oli talouskriisi ja kauppahinta oli 33 miljoonaa dollaria tai 154 miljoonaa valtakunnan markkaa. Opelin veljekset pysyivät hallintoneuvoston jäseninä, ja sitä johti Fritz von Opel. Lisäksi Opelin nimi ja itsenäinen mallipolitiikka säilytettiin.

Vastaa Opel General Motorsin myynnistä
Opel Blitz S

Opel ja toinen maailmansota.

Hitlerin johtaman NSDAP: n kaapattua vallan vuonna 1933 General Motors ei jättänyt Saksaa. Vuoteen 1936 asti kansallissosialistit täyttivät avainasemat, ja työläisjuutalaiset erotettiin tai siirrettiin Yhdysvaltoihin. Toisen maailmansodan aikana yritys valmisti tärkeimmän Wehrmachtin kuorma-auton, 3-tonnisen Blitz S -kuorma-auton. Lisäksi Rüsselsheimin tehtaalla valmistettiin myös moottoreita, osia ohjuksiin ja torpedoihin sekä komponentteja Junkers Ju 88:aan ja Messerschmitt Me 262 :een. Opelilla oli Varsovassa ja Riiassa korjaamot itärintamalla käytettyjen sotatarvikkeiden korjaamiseksi.

Opel ja pakkotyö.

Toisin kuin muut saksalaiset autoyhtiöt, Opel kieltäytyi palkkaamasta keskitysleirin vankeja ja turvautui pakkotyöhön. Lisäksi vuodesta 1933 lähtien työntekijät ovat olleet jatkuvasti fasistisen tehdasturvallisuuden terrorin kohteena. Esimerkiksi vuonna 1942 Brandenburgin kuorma-autotehtaan 4 000 työntekijästä 52 prosenttia oli ulkomaalaisia pakkotyöläisiä, Rüsselsheimin tehtaalla 20 prosenttia 18 500 työntekijästä, muiden lähteiden mukaan 35 prosenttia.

Pakkotyötä Opelin tehtaalla
Opel Kapitan 1948

Opel toisen maailmansodan jälkeen.

Kesällä 1944 Opelin tehtaat vaurioituivat pahoin liittoutuneiden pommituksissa, ja Brandenburgin kuorma-autotehdas purettiin. Vuonna 1945 ainoalla jäljellä olevalla Opelin tehtaalla Rüsselsheimissa korjattiin Amerikan miehitysalueen viranomaisten toimeksiannosta autoja, pääasiassa Opelia. Opelin ensimmäinen sodanjälkeinen auto oli Blitz -kuorma-auto, joka julkaistiin vuonna 1946. Opel-kuorma-autotehdas Brandenburgissa ja Rüsselsheimin tehdas Opel Kadettin tuotantoa varten vietiin Neuvostoliittoon korvauksena vuonna 1946. Ja vasta vuonna 1947 Opel valmistui voi aloittaa uudelleen autotuotannon Rüsselsheimissa. Ensimmäinen menestynyt malli oli Opel Olympia, jota seurasi vuonna 1948 Opel Kapitan. .

Opel tänään.

Vuonna 1962 Opel avaa toisen tehtaan Bochumiin, jossa valmistetaan Opel Kadettia. Samoihin vuosiin Opel julkaisee uusia malleja - Commodore, Manta ja sports GT. Vuoteen 1971 mennessä oli valmistettu jo 10 miljoonaa autoa, ja Opelista tuli jälleen Saksan automarkkinoiden johtaja. Vuoteen 1999 mennessä 50 miljoonaa autoa, ja samana vuonna debyyttitila-auto Opel Zafira. 2000-luvulla Opel lanseeraa uusia malleja - Meriva, Signum, Insignia,... . Myös uusi ECOTEC -moottori on kehitetty. Uudesta mallistosta ja teknologiasta huolimatta Opel Europe tuotti kuitenkin edelleen miljardin dollarin tappioita General Motorsille. Vuonna 2009 General Motors halusi myydä Opelin, ostajana oli kansainvälinen konsortio Magna International ja venäläinen Sberbank. Kauppa kuitenkin epäonnistui, koska General Motors ja Yhdysvaltain hallitus pelkäsivät Venäjän saavan pääsyn amerikkalaisen yhtiön teknologiaan. Ja vasta vuonna 2017 Opel myytiin edelleen PSA Group - Sellantis -konsernille.

GM ilmoitti myyvänsä Opelin Magnalle ja Sberbankille.
Kaikki Opelin logot 1862-2017

Opelin logon historia.

Ensimmäinen Opelin logo tarkoittaa Adam Opelin nimikirjaimia, viininpunaista A-kirjainta helakanpunaisen O-kirjaimen sisällä. Vuonna 1886, polkupyörien tuotannon alkaessa, ilmestyy logo - pyöräilijä ja enkeli lentävät hänen yläpuolellaan, teksti - Victoria Blitz - joka käännöksessä tarkoittaa Salamavoittoa. Vuonna 1902, moottoripyörien julkaisun myötä, ilmestyy logo, jossa oli merkintä - Motorwagenfabrik, joka asennettiin myös ensimmäisiin autoihin. Vuonna 1906 egyptiläinen logo, jossa oli teksti OPEL RUSSELHEIM. Vuonna 1909 siellä oli yksinkertainen logo, jossa oli teksti Opel, ja vuodesta 1910 silmän muotoinen. Vuonna 1937 O-kirjaimen läpi lentävä ilmalaiva ilmestyi Opelin logoon. Ja nykyään tuntemamme logo ilmestyi vuonna 1963 Blitz -kuorma-autojen ansiosta - mikä tarkoittaa salamaa. Vuosien varrella logon muotoilu on muuttunut, mutta perusta on pysynyt samana - salama ja kirjain O. Blitz ja Opel.


Opel - Arvostelut

Arvostelut


- 5 / 1 Arvostelut

Lisää arvostelu

- Arvioi - 0

Opel Arviointi 5


Otto Frank 7.11.2022

Wenn ich deinen Artikel lese, bekomme ich den Eindruck, dass General Motors und Amerika, obwohl sie nicht mit den Nazis kooperierten oder ihnen halfen, dennoch mit ihnen zusammenarbeiteten. Ich wollte nur hinzufügen, dass 1941 der letzte amerikanische Manager Opel verließ, und bereits 1942, nachdem Deutschland Amerika den Krieg erklärt hatte, wurde Opel aus der Bilanz von General Motors als Vermögenswert im Land des Angreifers abgeschrieben. Und deshalb denke ich, dass GM, vertreten durch Amerika oder die Amerikaner, nichts mit den Verbrechen der Nazis zu tun hat. Dies ist meine Meinung ... und danke für den Beitrag.