Käytämme evästeitä sisällön ja mainosten personointiin ja liikennemme analysointiin. Tietosuojakäytäntö Evästekäytäntö

Pääkonttori, Toyota

Toyota: Ajaa innovaatioita, herättää luottamusta


Toyota Motor Corporation on Japanin suurin autoalan yritys. Se on osakeyhtiön Toyota Groupin pääosa. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Toyotassa, Aichin prefektuurissa, Japanissa.

Toyotan historia.


Miten Toyota-brändi syntyi?

Toyotan historia alkoi vuonna 1924, kun japanilainen yrittäjä Sakichi Toyoda keksi automaattisen kutomakoneen, joka pysähtyi itsestään, jos lanka katkesi. Työstökoneiden tuotanto perustettiin pieneen omaan työpajaan, jonka nimi oli Toyoda Automatic Loom Works. Vuonna 1929 kutomakonepatentti myytiin brittiläiselle yritykselle ja patentin myynnistä saatu pääoma sijoitettiin autoteollisuuteen. Samana vuonna Kiichiro Toyoda, Sakichi Toyodan poika, matkusti Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin opiskelemaan autoliiketoimintaa ja autoteollisuutta. Ja jo vuonna 1930 hän alkoi kehittää omia autojaan bensiinimoottorilla. Yrityksen sisällä perustettiin uusi osasto, jonka johtajaksi tuli Kiichiro Toyoda. Ja myöhemmin, vuonna 1937, perustettiin erillinen autojen valmistusyritys, Toyota Motor Co. Näin syntyi tänään tuntemamme Toyota.

Kiitiro Toyoda
Ensimmäinen auto Toyota A1 1935

Ensimmäinen Toyota-auto.

Vuonna 1934 Toyota julkaisi ensimmäisen bensiinimoottorinsa, Model A, joka asennettiin vuonna 1935 ensimmäiseen Toyota A1 -autoon ja sitten G1-kuorma-autoon. Ja toisen Toyota AA -mallin tuotanto alkoi vuonna 1936. Ensimmäiset Toyota-mallit olivat samanlaisia kuin amerikkalaiset Dodge- ja Chevrolet-mallit. Sen jälkeen Japanin viranomaiset kielsivät amerikkalaisten autojen tuonnin, mikä vaikutti Toyota-autojen menestyksekkääseen myyntiin.

Toyota ja toinen maailmansota.

Toisen maailmansodan aikana Toyota lopetti lähes kokonaan siviiliautojen tuotannon ja siirtyi Japanin keisarillisen armeijan laitteiden tuotantoon. Toyota valmisti panssaroituja ajoneuvoja, amfibio-maastoajoneuvoja, mutta armeijan ja laivaston tarpeisiin sotilaallisten kuorma -autojen valmistus oli etusijalla. Mutta raaka-aineiden ja komponenttien akuutin puutteen vuoksi oli tarpeen valmistaa laitteita peruskokoonpanossa säästäen kaikesta, esimerkiksi Toyota valmisti kuorma-autoja yhdellä ajovalolla.

Toyota KC kuorma-auto yhdellä ajovalolla 1942
Japanin antautuminen 1945

Toyota toisen maailmansodan jälkeen.

Toyotan tehtaat vaurioituivat pahoin liittoutuneiden pommituksissa toisen maailmansodan aikana. Lisäksi Japanin antautumisen jälkeen 14. elokuuta 1945 Yhdysvaltain johtamat miehitysjoukot kielsivät henkilöautojen tuotannon Japanissa. Mutta kuorma-autojen valmistus infrastruktuurin ennallistamiseen sallittiin. Toyotan kanssa allekirjoitettiin myös sopimus amerikkalaisen sotilaskaluston korjaamisesta. Mutta vuoteen 1947 mennessä, Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton välisen kylmän sodan alkaessa, Amerikan painopisteet olivat siirtyneet liittolaisen hankkimiseen Japanista rangaistuksen sijaan.

Ensimmäinen sodan jälkeinen Toyota-auto.

Vuonna 1947 Toyota toi markkinoille ensimmäisen sodanjälkeisen auton , SA-mallin. Ja jo vuonna 1949 kaikki henkilöautojen tuotannon rajoitukset Japanissa poistettiin. 1950-luvun alussa Toyota selvisi kriisistä, mutta joutui sulkemaan joitakin tehtaita ja lomauttamaan työntekijöitä. Korean sodan alkaessa Toyota sai Yhdysvaltain armeijalta 1000 kuorma-auton tilauksen. Ja tämä tilaus auttoi parantamaan yrityksen suorituskykyä.

Ensimmäinen sodanjälkeinen auto Toyota SA 1947
Toyota Wayn perusperiaatteet

Johtamisfilosofia - Toyota Way.

Vuonna 1950 Toyotan johtajat, mukaan lukien Kiichiron serkku Eiji Toyoda, tekivät matkan Yhdysvaltoihin, missä he saivat koulutuksen Ford Motor Companylta ja tarkkailivat kymmenien amerikkalaisten valmistajien työtä. Matkan aikana saadut tiedot johtivat Toyota Way -yritykseen, Toyotan johtamisfilosofiaan ja tuotantojärjestelmään, joka perustuu lean-valmistuksen käytäntöön, mikä teki yrityksestä autoteollisuuden johtajan.

Toyotan logon historia.

Toyota-logon historia alkaa vuodesta 1937. Ensimmäinen Toyotan logo on punainen Toyoda-kirjoitus suorakulmiossa, joka on sijoitettu timanttia muistuttavan kahdeksankulmion sisään. Vuonna 1949 Toyotalla on uusi logo, pyöreä ja punainen, ja siinä on valkoinen viiva. Sisällä on Toyotan perustajan sukunimi japaniksi. Vuodesta 1958 vuoteen 1989 vain teksti Toyota, vain fontti ja väri muuttuvat. Vuonna 1989 Toyotan tekstiin on lisätty tuttu graafinen symboli : leikkaavat soikeat, jotka edustavat yhteyttä asiakkaiden sydämen ja yrityksen sydämen välillä. Ne symboloivat myös hyväntahtoista ja vahvaa luottamussuhdetta. Lisäksi soikeat taittuvat pyöristetyksi T -kirjaimeksi, joka on perustajan sukunimen ensimmäinen kirjain.

Kaikki Toyotan logot vuodesta 1937
Toyota Crown 1957

Toyota tänään.

Vuonna 1957 Toyota Crownista tuli ensimmäinen japanilainen auto, joka vietiin Amerikkaan ja Brasiliaan. Vuonna 1959 Koromon kaupunki, jossa Toyotan tehtaat ja pääkonttori sijaitsevat, nimettiin uudelleen Toyotaksi. 1960-luvulla Toyota alkoi laajentua nopeasti. Ensimmäinen Japanin ulkopuolella valmistettu Toyota-auto lähti kokoonpanolinjalta vuonna 1963 Melbournessa, Australiassa. Itse Japanissa Toyota-autoista on tullut myydyimmät. Joten vuonna 1992 Toyotan osuus Japanissa myydyistä autoista oli 40 prosenttia. Toyota Motor on nykyään maailman suurin autonvalmistaja ja jakaa kärkipaikan General Motorsin ja Volkswagenin kanssa.


eXus Dev 24.5.2023

Toyota Autot Myytavana


Toyota - Arvostelut

Arvostelut
- 5 / 1 Arvostelut
Lisää arvostelu
- Arvioi - 0

Haluaisin tietää enemmän Toyota Way -filosofiasta. Olen iloinen, jos kirjoitat siitä jotain. Kiitos artikkelista, nautin sen lukemisesta.
---
I would like to know more about the Toyota Way philosophy. I will be glad if you write something about it. Thanks for the article, I enjoyed reading it.
Zaid M 21.11.2022
Dit is een heel lang verhaal, er is zelfs een boek over geschreven - The Toyota Way of nog artikel op Wikipedia te vinden. Als ik wat tijd zou hebben, zal ik in de toekomst natuurlijk een apart artikel over schrijven en bedankt voor de feedback.