Käytämme evästeitä sisällön ja mainosten personointiin ja liikennemme analysointiin. Tietosuojakäytäntö Evästekäytäntö

Pääkonttori Renault Group

Renault: Innovaatioiden perintö ja intohimo ajamiseen


Renault Group on ranskalainen autoalan yritys. Osa Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancea. Renaultin pääkonttori sijaitsee Boulogne-Billancourtissa lähellä Pariisia Ranskassa.

Renaultin historia.


Miten Renault-merkki syntyi?

Renaultin historia alkoi vuonna 1899, kun veljekset Louis, Marcel ja Fernand Renault avasivat yrityksen Renault Frères - Renaultin veljekset. Aluksi he vain koottivat autoja valmiista komponenteista, mutta sitten he alkoivat esitellä omia kehityskulkujaan. Louis Renault oli osaava, kunnianhimoinen insinööri, joka suunnitteli ja rakensi useita prototyyppiautoja ja sai yli 700 patenttia. Marcel ja Fernand Renault johtivat liiketoimintaa. Vuoteen 1901 mennessä Renaultista oli tullut maailman suurin autonvalmistaja. Myös Louis ja Marcel olivat menestyviä kilpailijoita, ja tämä auttoi yrityksen kehitystä. Vuonna 1903 Marsel kuitenkin kuoli Pariisi-Madrid-kisassa ja Renault lopetti osallistumisen kilpailuun useiksi vuosiksi. Ja vuonna 1908 Fernand Renault jäi eläkkeelle terveydellisistä syistä ja yrityksen johto siirtyi Louis Renaultille.

Veljekset Louis, Marcel ja Fernard Renault
Ensimmäinen auto Renault Voiturette

Ensimmäinen Renault-auto.

Vuonna 1898 Renault valmisti ensimmäisen autonsa, Voiturette 1CV :n, joka tarkoittaa ranskaksi pientä autoa. Renault Voiturettea valmistettiin useissa sarjoissa Type A, Type B, Type C... eri moottoreilla vuoteen 1903 asti. Ja vuonna 1905 Renault sai tilauksen 250 Renault AG1 -taksiautosta Pariisissa. Renault AG1:stä tuli menestynyt Renault-malli, sitä alettiin viedä ja sitä käytettiin laajasti monissa kaupungeissa ympäri maailmaa. Myöhemmin armeija käytti näitä ajoneuvoja ensimmäisen maailmansodan aikana, josta he saivat lempinimen - Taxi de la Marne - Marnen taksi.

Renault ja ensimmäinen maailmansota.

Ensimmäisen maailmansodan puhjettua Renault aloitti armeijalle tarvittavien laitteiden tuotannon. Renaultin tehtaat tuottivat lentokoneiden moottoreita, sairaanhoitoajoneuvoja, busseja, säiliöitä ja niin edelleen. Vuonna 1917 Renault käynnisti yhden ensimmäisen maailmansodan parhaista tankeista FT17, jota käytettiin toiseen maailmansotaan asti. Ensimmäisen maailmansodan aikana Ranskalle tehdyistä palveluista Louis Renault palkittiin Legion of Honor -palkinnolla.

Tankki Renault FT 1917
Renault Vivastella 1932

Renault ensimmäisen maailmansodan jälkeen.

Vuoteen 1920 mennessä Renault tuotti autoja, kuorma-autoja, maatalouskoneita, teollisuus- ja laivakoneita jne. Esimerkiksi vuonna 1919 Renault alkoi valmistaa Type GP -traktoreita, jotka perustuivat FT-tankkiin, joita valmistettiin vuoteen 1930 asti. Vuonna 1927 Renault esitteli Pariisin autonäyttelyssä uusia automalleja, joita esiteltiin kahdessa mallisarjassa: taloudelliset mallit - Quatre ja luksus Stella, kuten Renault 6CV, 10CV, Monasix, 15CV, Vivasix, Vivastella, Reinstella, ... . Myös Renault-autojen vientiin Isoon- Britanniaan ja Yhdysvaltoihin kiinnitettiin suurta huomiota. Vuonna 1931 Renault esitteli ensimmäiset dieselmoottorinsa hyötyajoneuvoihin.

Renault ja toinen maailmansota.

Natsi-Saksan tappion jälkeen Ranskalle vuonna 1940, kesäkuussa 1940 neuvoteltiin aselepo, joka oli samanlainen kuin antautuminen. Osa Ranskasta miehitettiin, toista osaa hallitsi Vichyn hallinto. Ja pelastaakseen tehtaansa tuholta Louis Renault aloitti yhteistyön Saksan miehityshallinnon kanssa. Johtajat Schippert ja von Urach nimitettiin saksalaisesta Daimler-Benz AG:sta. Aluksi Renaultin tehtailla korjattiin kuorma-autoja ja tankkeja, ja myöhemmin aloitettiin autojen, kuorma-autojen ja säiliöiden tuotanto Wehrmachtille. Vuosina 1942 ja 1943 brittiläiset lentokoneet pommittivat Renaultin tehtaita, minkä jälkeen tuotanto käytännössä lopetettiin.

Renaultin tehdas brittiläisen pommituksen jälkeen 1943
Pariisin vapauttaminen elokuussa 1944

Renault toisen maailmansodan jälkeen.

Pariisin vapauttamisen jälkeen elokuussa 1944 Louis Renault antautui poliisille, minkä jälkeen hänet pidätettiin ja häntä syytettiin yhteistyöstä natsi-Saksan kanssa ja hänet vangittiin Fresnesin vankilaan, jossa hänet joutui pahoinpitelyn kohteeksi. Ja 24. lokakuuta 1944 Louis Renault kuoli Pariisin sairaalassa. Oliko tämä seurausta uremiasta vai pahoinpitelyn seurauksista hänen ollessaan Fresnesin vankilassa, ei voitu määrittää. 16. tammikuuta 1945 Ranskan väliaikainen hallitus kansallisti tehtaat ja Renault-yhtiön, ja Pierre Lefocheux nimitettiin pääjohtajaksi ja nimettiin yhtiölle kansallistamisen jälkeen - Régie Nationale des Usines Renault - Renault-tehtaiden kansallinen osasto.

Ensimmäiset sodan jälkeiset Renault-autot.

Renaultin ensimmäinen auto toisen maailmansodan jälkeen oli Renault 4CV, joka esiteltiin virallisesti vuonna 1946. Renault 4CV:n kysyntä on niin suuri, että vuonna 1947 toimitusaika oli yli vuosi ja sitä valmistettiin vuoteen 1961 asti. Vuonna 1951 huippumalli Renault Frégate julkaistiin, jota valmistettiin vuoteen 1960. Vuonna 1956 esiteltiin Renault Dauphine, joka oli Ranskan myydyin malli vuosina 1957-1961. Samaan aikaan Renaultista tulee Ranskan suurin autonvalmistaja.

Renault 4CV 1946
Kaikki Renaultin logot

Renault-logon historia.

Ensimmäinen Renault-logo esiteltiin vuonna 1900, ja se oli Renault-veljesten nimikirjaimet, jotka kietoutuivat kahteen R-kirjaimeen. Vuonna 1906 ilmestyi logo, jossa oli Renault-auton kuva, joka oli kaiverrettu vaihteeseen, joka voitti ensimmäisen Ranskan Grand Prix -kilpailun. Vuonna 1919, ensimmäisen maailmansodan lopussa, Renault asetti Renault FT -tankin tunnukseen. Vuonna 1923 valkoisen ympyrän sisään sijoitetusta jäähdyttimen säleikköstä, jossa on merkintä Renault, tulee Renault-logo. Vuonna 1925 logon säleikkö muutettiin timanttia edustavaksi rombukseksi, mikä merkitsi modernin Renault-logon alkua. Vuonna 1946, Renault'n kansallistamisen jälkeen, logon värit muuttuivat ja keltainen lisättiin. Lisäksi Renaultin nimen ohella näkyy Regie Nationale. 1959 - Renault-logosta tulee jälleen mustavalkoinen ja kirjaimet pitenevät. 1972 - tausta on maalattu keltaiseksi. Renault-kirjoitus on siirtynyt timantin alle. 1992 - jäljelle jää vain tyylitelty rombi, myös kirjoitus katoaa ja tausta muuttuu valkoiseksi. 2004 - rombin ulkonäkö muuttuu, raidat katoavat siitä. Figuurin kaksi alaosaa on maalattu mustaksi, ja alareunassa on Renault-teksti. 2007 - hopeanhohtoinen rombi keltaisella pohjalla. 2015 - timantista on jäljellä vain kuva. Kirjoitus on kadonnut, tausta on taas maalattu valkoiseksi.

Renault tänään.

Renault on nykyään maailman suurin autonvalmistaja ja valmistaa ajoneuvoja Renault-, Samsung- ja Dacia -tuotemerkeillä. Renault on myös korealaisen Renault Korea Motorsin, romanialaisen Dacian, omistaja. Renault omistaa myös japanilaisessa Nissan Motorsissa 43 %, venäläisessä AvtoVazissa yli 50 %, Daimlerissä 3,1 % ja ruotsalaisessa AB Volvossa 20,5 %. Renaultin ja Nissanin välinen liittoutuma vuonna 2009 sijoittui neljänneksi maailmassa autotuotannossa. Vuodesta 2001 lähtien Renault Trucks -divisioona on myyty Volvo-konsernille ja säilyttää Renault-brändin. Renault-konsernilla on tehtaita Ranskassa, Espanjassa, Portugalissa, Turkissa, Sloveniassa, Romaniassa, Intiassa, Kiinassa, Korean tasavallassa, Algeriassa, Marokossa, Brasiliassa, Argentiinassa, Chilessä ja Kolumbiassa

Renaultin ja Nissanin allianssin logo

eXus Dev 24.5.2023

Renault Autot Myytavana


Renault - Arvostelut

Arvostelut
- 0 / 0 Arvostelut
Lisää arvostelu
- Arvioi - 0